Finansielle tjenester og fleksibelt arbeid? Ikke så usannsynlig som du tror

Trender

Finansielle tjenester og fleksibelt arbeid? Ikke så usannsynlig som du tror

Lesetid:  3 Minutter

Hva ville skjedd hvis en bransje som var kjent for sine tradisjonelle arbeidsmåter, prøvde noe helt nytt? Finansselskaper over hele verden ser fremover og gjør nettopp dette, sier James Ashton

 

Man tenker typisk at finansnæringen ikke er særlig tilpasset fleksibelt arbeid. Kulturen med lange arbeidsdager og strenge sikkerhetskrav innebærer at bank og forsikring er typiske kontorbaserte jobber, mens teknologiske fremskritt og nytenking tilhører andre sektorer, der ansatte i lang tid har kunnet jobbe borte fra faste kontorplasser.

Men forandringer er på vei blant tradisjonelle finansselskaper – ikke minst på grunn av konkurransen fra oppstartsbedrifter. En ny epoke med åpen bankvirksomhet – der en ny generasjon tjenester vil knyttes til kundens hovedbankkonto på samme måte som apper som lastes ned til en smarttelefon – er på vei. Samtidig ser tech-gigantene nye muligheter på betalingsområdet gjennom nye digitale valutaer som bitcoin.

Fleksible fordeler

Bransjeledende aktører er ikke blinde for problemet med å tiltrekke seg og beholde neste generasjons talenter, som kan kreve de samme frynsegodene man får i oppstartsbedrifter i stedet for bare høyest mulig lønn. En undersøkelse fra det amerikanske rekrutteringsbyrået Robert Half Financial Services viste at 95 prosent av sjefene mente det var utfordrende å finne dyktige personer fra millennial-generasjonen, og 58 prosent sa det var svært utfordrende(1). Etter lønn, bonus, karriereutvikling og jobbansvar sa personene i undersøkelsen at den femte viktigste faktoren ved valg av finansselskap var fleksibilitet på arbeidsplassen.

Å implementere slike arbeidsmåter er lettere sagt enn gjort. Tross alt er det å alltid være «påkoblet» en integrert del av kulturen. Kravet om å koble seg på sikre systemer eller utføre transaksjoner på børsen har for investeringsbanker betydd at eksternt arbeid bare passer for analytikere som har lange rapporter å utarbeide, eller personer som pleier klienter og partnere ute i felten, for eksempel i forbindelse med sammenslåinger og oppkjøp.

Introduksjonen av fleksibilitet var i begynnelsen rettet mot å redusere behovet for å være «på» døgnet rundt, særlig for nye ansatte. For fem år siden introduserte Goldman Sachs en lørdagsregel som sa at analytikere og partnere måtte være ute av kontoret fra kl. 21 på fredag til kl. 09 på søndag. De største og mest lønnsomme multinasjonale investeringsbankene i verden insisterer på at de gjør det bedre nå. Credit Suisse har 14 000 ansatte i sitt Smart Working-program, som lar de ansatte velge sitt eget arbeidsområde. Deutsche Bank tilbyr opplæring i stressmestring og hevder at 90 prosent av de ansatte kommer tilbake etter foreldrepermisjon, mange med fleksible ordninger.

Finansielle tjenester og fleksibelt arbeid? Ikke så usannsynlig som du tror

De tradisjonelle finansaktørene omfavner fleksibelt arbeid

 

Smidig arbeid

Men det er firmaene som jobber med en haug av konsulenter, eller som betjener en stor detaljhandelskundebase, som ser ut til å lede an. En nyere studie fra den britiske veldedige organisasjonen Working Families viste at seks av de ti beste arbeidsgiverne for fleksibelt arbeid var American Express, Barclays, Deloitte, EY, Lloyds Banking Group og Royal Bank of Scotland. Studien viste også at bare 17 prosent av økonomi- og regnskapsmedarbeidere jobber eksternt minst én gang i uken – bare halvparten av gjennomsnittet for Storbritannia(2).

Telependling – der bankene lar sine ansatte jobbe hjemmefra eller fra spesielle arbeidssentre nærmere hjemmet – har vært et faktum i USA i mer enn et tiår, der Bank of America var et av foregangsselskapene. Fordelene er klare: lavere reisekostnader, mer tid til jobb og målbare forbedringer i produktivitet og lykke.

Men det finnes risiko. Hyppigere cyberangrep betyr at bankenes IT-avdelinger står overfor en skikkelig hodepine. De må ha sikre nettverk for å opprettholde standardene som regulatoriske myndigheter krever. Likevel betyr et større antall eksternt ansatte mer innlogging fra en rekke ulike steder – hjemme, på reise eller via bærbare PC-er eller nettbrett. Og selv om nettverkssikkerheten er ivaretatt, må HR-ledere tenke over hvordan man kan gjøre eksterne medarbeidere like årvåkne overfor phishing-svindel som dem som sitter på hovedkontoret. Løsningen som stadig flere banker oppdager, er å omfavne den digitale og fysiske sikkerheten som kommer med fleksibelt arbeidsområde fra en god leverandør.

Det skjer et skifte, like sikkert som at bankkundene bytter ut køen foran bankskrankene i lunsjen med mobilapper. Lloyds er med på utviklingen, men foretrekker begrepet «smidig arbeid» fremfor «fleksibelt arbeid». Banken hevder at mer enn en tredjedel av arbeidsstokken benytter seg av enten eksternt arbeid, jobbdeling, redusert arbeidstid eller komprimerte arbeidstider – som er heltidsarbeid konsentrert på færre enn fem dager. De skal bruke over 10 milliarder kroner over tre år på bedre teknologi for å forbedre denne fleksibiliteten. Og flere finansvirksomheter vil komme etter.

 


James Ashton er tidligere redaktør i London Evening Standard og The Independent i Storbritannia. Han skriver for tiden for britiske Sunday Telegraph and The Times.

Kilder:

(1) https://www.roberthalf.com/blog/management-tips/skilled-candidates-in-short-supply

(2) https://www.workingfamilies.org.uk/employers/benchmark/the-top-30-employers-in-2017/